De lezer van ITchannelPRO weet inmiddels dat er in de IT sector al ruim een jaar sprake is van ontslagrondes, soms gaat het om kleine ingrepen, andere keren zijn het echte massaontslagen. Het verschijnsel beperkt zich nadrukkelijk niet alleen tot Silicon Valley, aan deze kant van de oceaan gaat de bezem net zo goed door organisaties en ook hier wordt niet goed gekeken naar de meldingen.
Leeglopen
In de Amerikaanse pers wordt de opschoning van het personeelsbestand inmiddels omschreven als het leeglopen of het einde van de Covid-19 tech bubble. Dat is bewuste verwijzing naar het imploderen van de internetzeepbel in 2001. De overeenkomsten zijn dan ook deel gelijk, maar tegelijk zijn er echt wel grote verschillen.
Dat de kosten-baten van investeringen toen en nu een belangrijke rol spelen is onomstreden. Investeerders willen nu wel eens rendement zien. Bedrijven die geen zicht hebben op zwarte cijfers of serieuze groei van de omzet grijpen terug op de grootste kostenpost om meer controle te krijgen. Dat betekent het afscheid nemen van personeel. Je ziet overal waar dit speelt dat er behoorlijk wat overhead is opgebouwd in de vorm van niet-operationele functies. Daar vallen dan ook de hardste klappen.
Geen ruimte
Klappen vallen ook bij afdelingen die uit de grond zijn gestampt om nieuwe markten te ontginnen of nieuwe producten die verder van de corebusiness leggen te ontwikkelen. Dit is eveneens zeer begrijpelijk en voorspelbaar. Als er op korte termijn betere cijfers moeten zijn dan is er simpelweg geen ruimte voor het in beweging zetten van projecten die pas op langere termijn resultaat kunnen opleveren.
Geen IT bedrijven
De lijstjes met bedrijven die ontslagrondes doorvoeren die rondgaan hebben op meer dan deze twee bovenstaande situaties te maken. Er is een groep bedrijven die quasi achteloos tot IT ondernemers wordt geschaard terwijl ze dat echt niet zijn. Organisaties die iets doen met cryptogeld en bezorgers van maaltijden of etenswaren dumpen op grote schaal personeel en trekken zich – veelal gedwongen – van markten terug. In bijna alle overzichten worden zij tot de IT sector gerekend. Wie daar in meegaat is bezig appels met peren te vergelijken. Hetzelfde geldt voor bedrijven als Viaplay (de sportzender).
Iedereen die dit soort organisaties in de IT hoek duwt had daar een commercieel belang bij. IT trok immers meer de aandacht van financiers en de pers dan wat dan ook. De realiteit is dat alle verhalen over uniek zijn door het zwaar leunen op IT ondermijnd zijn omdat elke ondernemer tegenwoordig IT nodig heeft.
Label IT
Als er een kern van waarheid zit in het verhaal dat IT bubbel gebarsten is dan moeten we het daar zoeken. De markt, in de vorm van financiers en klanten, realiseert zich dat het label IT te vaak verkeerd is gebruikt. Men begint het risico van appels met peren vergelijken in de IT (eindelijk?) te zien.